Nyfikenhet och frågor driver utveckling

Nyfikenhet och frågor driver utveckling

Omvärldsbevakning och diskussion direkt med kunden. Det är två nyckelaktiviteter för att skapa utveckling, både i egen och andras verksamhet. AH Automation har under hösten gjort flera actions för att lära nytt, lära av och lära om, bland annat Metal Inspiration Days i Jönköping och Robotlyftet i Stockholm.

Omvärlden förändras ständigt och dessutom i ett rasande tempo. Att spana på spännande signaler och trender och dryfta dem med andra skapar möjligheter för att ta steg framåt. Liksom att bolla idéer med någon okänd för att få nya perspektiv och därmed kunna ”sticka hål” på invanda, bekväma rutiner och tillvägagångssätt.

– Robotlyftet är en spännande nationell satsning där det är viktigt för små och medelstora företag att haka på. Det finns goda möjligheter att få stöd både ekonomiskt och kunskapsmässigt för att utveckla den egna produktionen när det gäller robotisering och automation, säger Stefan Berntsson, marknadsansvarig på AH, som var på plats i Stockholm för att lyssna till utvecklingen och erbjudanden som ges inom Tillväxtverkets robotsatsning:

– Det snabbaste och effektivaste sättet att haka på är att kontakta sin lokala eller regionala organisation inom IUC, Industriella Utvecklingscentra, tipsar Berntsson.

Kristin Alexandersson, processansvarig försäljning på AH, är nöjd med möjligheten och utfallet av att träffa en rad olika kunder och nya kontakter i samband med Metal Inspiration Days.

– Jag hade många bra och intressanta diskussioner som gav mig möjligheten att fråga och lyssna till hur vi skulle kunna hjälpa dem, vilka behov och problem de står inför och vilka egna idéer de har. Det ger både inspiration och egna idéer om hur vi kan utveckla vårt erbjudande för att under nästa år kunna möta upp dessa behov, förklarar hon.